Skip to main content

Abstraktion, system, design. prinzipien von bildung, aus informatischer sicht

  • Chapter
Jahrbuch Medien-Pädagogik 6

Auszug

Dass Erfahrung das A und Reflexion das O der Bildung sind, können wir wohl als eine Binsenwahrheit annehmen. Der Verweis auf (1938) und die Reformpädagogik dürfte im Kontext der Medienpädagogik hierfür hinreichen. Wir spielen mit der deutschen Sprache und notieren beiläufig, dass wir Erfahrung erfahren. Wir fahren von hier, wo wir jetzt sind, nach dort, wo wir jetzt nicht sind, dann aber sein möchten. Dies ist nicht mehr als wohlfeiles jargon-getränktes Reden in Metaphern.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 74.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 99.00
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Aicher, Otl (1991): Die Welt als Entwurf. o.O: Ernst & Sohn

    Google Scholar 

  • Alexander, Christopher (1979): A pattern language. New York: Oxford University Press

    Google Scholar 

  • Anders, Günther (1956, 1985): Die Antiquiertheit des Menschen. 2 B de. München: C.H. Beck

    Google Scholar 

  • Berman, Marshall (1982): All that is solid melts into air. The experience of modernity. London, New York: Penguin

    Google Scholar 

  • Coy, Wolfgang u.a. (Hg., 1992): Sichtweisen der Informatik. Braunschweig, Wiesbaden: Vieweg

    Google Scholar 

  • Dewey, John (1938): Experience and education. New York: Macmillan

    Google Scholar 

  • Fried, Johannes (2002): Erfahrung, Wissen und Gesellschaft—Erfahrungen der Wissensgesellschaft. In Killius et al. (2002): 12–44

    Google Scholar 

  • Fuhrmann, Manfred (2002): Bildung. Europas kulturelle Identität. Stuttgart: Philipp Reclam

    Google Scholar 

  • Grimm (2004): Der digitale Grimm. Das Deutsche Wörterbuch der Brüder Grimm in digitalisierter Form. CD-ROM. Frankfurt a.M.: Zweitausendeins

    Google Scholar 

  • Keller, Paula Elvira (1998): Arbeiten und Spielen am Arbeitsplatz.Eine Untersuchung am Beispiel von Software-Entwicklung. Frankfurt/Main: Campus

    Google Scholar 

  • Killius, Nelson/ Kluge, Jürgen/ Reisch, Linda (2002): Die Zukunft der Bildung. Frankfurt/Main: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Mumford, Lewis (1977): Mythos der Maschine. Frankfurt/Main: Fischer Verlag

    Google Scholar 

  • Nake, Frieder/ Grabowski, Susanne (2001): Human-computer interaction viewed as pseudo-communication. Knowledge-Based Systems 14, 441–447

    Article  Google Scholar 

  • Nake, Frieder (2004): Das algorithmische Zeichen und die Maschine. In Latniak, Erich (Hg., 2004): Perspektiven der Gestaltung von Arbeit und Technik. Festschrift für Peter Brödner. München: Rainer Hampp Paul/Latniak (2004): 203–223

    Google Scholar 

  • Paul, Hansjürgen/ Latniak, Erich (Hg., 2004): Perspektiven der Gestaltung von Arbeit und Technik. Festschrift für Peter Brödner: München: Rainer Hampp

    Google Scholar 

  • Rolf, Arno (1992): Sichtwechsel—Informatik als (gezähmte) Gestaltungswissenschaft. In Coy et al. (1992): 33–47

    Google Scholar 

  • Schelhowe, Heidi (1997): Das Medium aus der Maschine. Zur Metamorphose des Computers. Frankfurt/Main: Campus

    Google Scholar 

  • Sesink, Werner (2004): In-formatio. Die Einbildung des Computers. Münster: Lit Verlag

    Google Scholar 

  • Sesink, Werner (2004a): Informationspädagogik. Transdisziplinäre Perspektiven im Schnittfeld von Pädagogik und Informatik. In Sesink (2004): 112–131

    Google Scholar 

  • Walther, Elisabeth/ Harig, Ludwig (Hg., 1970): Muster möglicher Welten. Eine Anthologie für Max Bense. Wiesbaden: Limes

    Google Scholar 

  • Weizenbaum, Joseph (1978): Die Macht der Computer und die Ohnmacht der Vernunft. Frankfurt/Main: Suhrkamp

    Google Scholar 

  • Wilkens, Ulrike (2000): Das allmähliche Verschwinden der informationstechnischen Grundbildung. Zum Verhältnis von Informatik und Allgemeinbildung. Aachen: Shaker

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Werner Sesink Michael Kerres Heinz Moser

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2007 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmhH, Wiesbaden

About this chapter

Cite this chapter

Nake, F., Grabowski, S. (2007). Abstraktion, system, design. prinzipien von bildung, aus informatischer sicht. In: Sesink, W., Kerres, M., Moser, H. (eds) Jahrbuch Medien-Pädagogik 6. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90544-0_15

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90544-0_15

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften

  • Print ISBN: 978-3-531-15364-3

  • Online ISBN: 978-3-531-90544-0

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics