The Creation of a Learning Environment with Immersive Virtual Reality for Science Teaching in Primary School According to the M-iVR-L Framework
PDF (Deutsch)

Keywords

iVR
immersive virtual reality
M-iVR-L framework
learning environment
primary school
didactic design

How to Cite

Bakenhus, Silke, Marisa Alena Holzapfel, Nicolas Arndt, and Maja Brückmann. 2022. “The Creation of a Learning Environment With Immersive Virtual Reality for Science Teaching in Primary School According to the M-IVR-L Framework”. MediaEducation: Journal for Theory and Practice of Media Education 47 (AR/VR - Part 1): 76-93. https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.04.X.

License

Copyright (c) 2022 Silke Bakenhus, Marisa Alena Holzapfel, Nicolas Arndt, Maja Brückmann

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Abstract

Digitisation and learning with digital media have become even more important, not least because of the Covid-19 pandemic. To enable such learning, opportunities must be created that are appropriate for pupils. To this end, (future) teachers must be able to design digital learning opportunities and prepare them didactically. It has become clear over the past year and a half that digital learning cannot be thought of exclusively for secondary schools. Good concepts are already needed for the primary level. In this article, based on the Meaningful-immersive Virtual Reality-Learning framework (M-iVR-L framework) by Mulders, Buchner, and Kerres (2020, 213), an example is given of what the implementation of a Virtual Reality (VR) learning opportunity could look like in science learning of primary school. Using the example of already existing 360°-images of the research vessel Sonne, the theoretical implementation of the six steps of the M-iVR-L framework are run through. In the process, a concept will be considered that involves future teachers of science education in primary school in the design of the VR learning opportunity in order to teach them a competent and reflective approach to digital media directly during their studies. In the future, VR learning opportunities are to be created and evaluated on this basis together with students of science teaching.

https://doi.org/10.21240/mpaed/47/2022.04.04.X

References

Adamina, Marco, Markus Kübler, Katharina Kalcsics, Sophia Bietenhard, und Eva Engeli, Hrsg. 2018. ‹Wie ich mir das denke und vorstelle...›: Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern zu Lerngegenständen des Sachunterrichts und des Fachbereichs Natur, Mensch, Gesellschaft. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.

Baar, Robert, und Gudrun Schönknecht. 2018. Außerschulische Lernorte: didaktische und methodische Grundlagen. 1. Auflage. Bildungswissen Lehramt, 30. Weinheim Basel: Beltz.

Baek, Youngkyun, Ellen Min, und Seongchul Yun. 2020. «Mining Educational Implications of Minecraft.» Computers in the Schools 37 (1): 1–16. https://doi.org/10.1080/07380569.2020.1719802.

Barkmin, Mike, Nadine Bergner, Leena Bröll, Johannes Huwer, Andreas Menne, und Stefan Seegerer. «Informatik für alle?! – Informatische Bildung als Baustein in der Lehrkräftebildung.» In Digitale Innovationen und Kompetenzen in der Lehramtsausbildung, herausgegeben von Michael Beißwenger, Björn Bulizek, Inga Gryl und Florian Schacht, 99–120. Duisburg: Universitätsverlag Rhein-Ruhr. https://doi.org/10.17185/duepublico/73330.

Baumert, Jürgen, und Mareike Kunter. 2013. «Professionelle Kompetenz von Lehrkräften». In Stichwort: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, herausgegeben von Ingrid Gogolin, Harm Kuper, Heinz-Hermann Krüger, und Jürgen Baumert, 277–337. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-00908-3_13.

Best, Alexander, Christian Borowski, Katrin Büttner, Rita Freudenberg, Martin Fricke, Kathrin Haselmeier, Henry Herper, Volkmar Hinz, Ludger Humbert, Dorothee Müller, Andreas Schwill, und Marco Thomas. 2019. Kompetenzen für informatische Bildung im Primarbereich. Gesellschaft für Informatik e.V. https://dl.gi.de/bitstream/handle/20.500.12116/20121/61-GI-Empfehlung_Kompetenzen_informatische_Bildung_Primarbereich.pdf.

Brade, Janine, und Bernd Dühlmeier. 2015. «Lehren und Lernen in außerschulischen Lernorten». In Handbuch Didaktik des Sachunterrichts, herausgegeben von Joachim Kahlert, Maria Fölling-Albers, Margarete Götz, Andreas Hartinger, Susanne Miller, und Steffen Wittkowske, 434–41. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Buchner, Josef. 2021. «Generative Learning Strategies Do Not Diminish Primary Students’ Attitudes towards Augmented Reality». Education and Information Technologies, Mai. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10445-y.

Buchner, Josef, und Diane Aretz. 2020. «Lernen mit immersiver Virtual Reality: Didaktisches Design und Lessons Learned». Herausgegeben von Klaus Rummler, Ilka Koppel, Sandra Aßmann, Patrick Bettinger, und Karsten D. Wolf. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Jahrbuch Medienpädagogik, 17 (Jahrbuch Medienpädagogik): 195–216. https://doi.org/10.21240/mpaed/jb17/2020.05.01.X.

Bundesministerium für Bildung und Forschung. 2018. «Das Forschungsschiff Sonne». Bundesministerium für Bildung und Forschung – BMBF. 2018. https://www.bmbf.de/de/das-forschungsschiff-sonne-354.html.

Bundesministerium für Bildung und Forschung, und Projektgruppe Wissenschaftsjahr 16*17. 2018. «360-Grad-Tour der SONNE». 2018. https://www.wissenschaftsjahr.de/2016-17/das-wissenschaftsjahr/die-forschungsflotte/../../index8b31.html?id=1210.

Callaghan, Noelene. «Investigating the Role of Minecraft in Educational Learning Environments». Educational Media International 53 (4): 244–60. https://doi.org/10.1080/09523987.2016.1254877.

Cramariuc, Gabriel, und Mădălina-Andrada Dan. 2021. «Integration of Virtual Reality in the Instructive-Educational Process in Primary Education». Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala 13(1Sup1.): 38–61. https://doi.org/10.18662/rrem/13.1Sup1/384.

Feierabend, Sabine, Thomas Rathgeb, Hediye Kheredmand, und Stephan Glöckler. 2021. «KIM-Studie 2020. Kindheit, Internet, Medien. Basisstudie zum Medienumgang 6- bis 13-Jähriger in Deutschland». Herausgegeben von Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (mpfs). Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (LFK, LMK). https://www.mpfs.de/fileadmin/files/Studien/KIM/2020/KIM-Studie2020_WEB_final.pdf.

Fiorella, Logan, und Richard E. Mayer. 2016. «Eight Ways to Promote Generative Learning». Educational Psychology Review 28 (4): 717–41. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9348-9.

Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts, Hrsg. 2013. Perspektivrahmen Sachunterricht. Vollständig überarb. und erw. Ausg. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Han, Insook. 2020. «Immersive Virtual Field Trips in Education: A Mixed-Methods Study on Elementary Students’ Presence and Perceived Learning». British Journal of Educational Technology 51 (2): 420–35. https://doi.org/10.1111/bjet.12842.

Hellriegel, Jan, und Dino Čubela. 2018. «Das Potenzial von Virtual Reality für den schulischen Unterricht – Eine konstruktivistische Sicht». MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung (Occasional Papers): 58–80. https://doi.org/10.21240/mpaed/00/2018.12.11.X.

Huang, Hsiu-Mei, Ulrich Rauch, und Shu-Sheng Liaw. 2010. «Investigating Learners’ Attitudes toward Virtual Reality Learning Environments: Based on a Constructivist Approach». Computers & Education 55 (3): 1171–82. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.014.

Hussy, Walter, Margrit Schreier, und Gerald Echterhoff. 2013. Forschungsmethoden in Psychologie und Sozialwissenschaften für Bachelor. Springer-Lehrbuch. Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-34362-9.

Kahlert, Joachim, Maria Fölling-Albers, Margarete Götz, Andreas Hartinger, Susanne Miller, und Steffen Wittkowske, Hrsg. 2015. Handbuch Didaktik des Sachunterrichts. UTB.

Kübler, Markus. 2018. «Zeit, Dauer und Wandel verstehen – Geschichte und Geschichten unterscheiden – Historisches Denken bei 4- bis 11-jährigen Kindern». In «Wie ich mir das denke und vorstelle …»: Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern zu Lerngegenständen des Sachunterrichts und des Fachbereichs Natur, Mensch, Gesellschaft, herausgegeben von Marco Adamina, Markus Kübler, Katharina Kalcsics, Sophia Bietenhard, und Eva Engeli, 231-52. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Kultusministerkonferenz. 2016. «Strategie der Kultusministerkonferenz ‹Bildung in der digitalen Welt›». https://www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/2018/Digitalstrategie_2017_mit_Weiterbildung.pdf.

Mulders, Miriam, Josef Buchner, und Michael Kerres. 2020. «A Framework for the Use of Immersive Virtual Reality in Learning Environments». International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET) 15 (24): 208. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i24.16615.

Niedersächsisches Kultusministerium. 2017. «Kerncurriculum für die Grundschule Schuljahrgänge 1-4 Sachunterricht». https://cuvo.nibis.de/cuvo.php?p=download&upload=105.

Nießler, Andreas. 2015. «Den Sachen begegnen». In Handbuch Didaktik des Sachunterrichts, herausgegeben von Joachim Kahlert, Maria Fölling-Albers, Margarete Götz, Andreas Hartinger, Susanne Miller, und Steffen Wittkowske, 441–48. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Parong, Jocelyn, und Richard E. Mayer. 2018. «Learning science in immersive virtual reality». Journal of Educational Psychology 110 (6): 785–97. https://doi.org/10.1037/edu0000241.

Radianti, Jaziar, Tim A. Majchrzak, Jennifer Fromm, und Isabell Wohlgenannt. «A Systematic Review of Immersive Virtual Reality Applications for Higher Education: Design Elements, Lessons Learned, and Research Agenda». Computers & Education 147 (April): 103778. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778.

Richards, Deborah, und Meredith Taylor. 2015. «A Comparison of Learning Gains When Using a 2D Simulation Tool versus a 3D Virtual World: An Experiment to Find the Right Representation Involving the Marginal Value Theorem». Computers & Education 86 (August): 157–71. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.009.

Scheiter, Katharina, Birgit Brucker, und Shaaron Ainsworth. 2020. «“Now Move like That Fish”: Can Enactment Help Learners Come to Understand Dynamic Motion Presented in Photographs and Videos?» Computers & Education 155 (Oktober): 103934. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103934.

Somrei, Eva. 1997. «Unterricht nicht nur in der Schule – Zum Stellenwert und Möglichkeiten außerschulischer Lernorte». In Pädagogik und Didaktik der Grundschule, herausgegeben von Harald Gesing, 269–75. München: Luchterhand.

Villena Taranilla, Rafael, Ramón Cózar-Gutiérrez, José Antonio González-Calero, und Isabel López Cirugeda. 2019. «Strolling through a city of the Roman Empire: an analysis of the potential of virtual reality to teach history in Primary Education». Interactive Learning Environments, 1–11. Routledge. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1674886.